Eget arbeid på tidlig daterte manuskripter

Så, jeg har gjort noe eget arbeid for å få oversikt over de tidlige manuskriptene. Jeg var litt interessert i hva vi har av manuskripter fra før 313, hvor Konstantin lovliggjorde kristendommen i Romerriket. Og vi har en god del fra før den tid, faktisk. Jeg har sett på 71 forskjellige manuskripter, hvor noen av dem er flere ark, og noen av dem er bare små deler av ark.

Jeg har laget en del egen statistikk over hva dette faktisk ér også. Nå er det viktig med en disclaimer: Jeg kan ikke gresk, og har ikke sett manuskriptene selv. Det jeg faktisk har gjort, er å forholde meg til Orsini og Clarysses oppgave som har datert manuskripter før 500 i denne oppgaven, men jeg har forholdt meg ikke bare til deres dateringer, men til alle nevnte dateringer, og laget en liste over alle som er datert opp til 300, hvor samtlige har datert opp til 300 (med noen få unntak, fordi da én skiller seg veldig ut).
Måten jeg har sett hva de forskjellige manuskriptene faktisk inneholder av vers, er ved å sjekke opp manuskriptene mot denne databasen manuelt. For å slippe å telle alt for masse, har jeg brukt antall vers fra denne oversikten når det har vært kapitler eller hele bøker.

Alt arbeidet mitt er samlet her. Det er også mulig å kommentere, om det er noe som er galt. Min datering er et gjennomsnitt etter beste evne. Tidlig betyr 00-50, sent betyr 50-00. Dersom det ikke er noen kvalifikasjon, er det enten 25-75 eller 00-00, i all hovedsak den siste varianten.

De Gode Nyhetene

Så hva er det jeg faktisk har funnet når jeg har sett igjennom dette her? Vi har 7 hele bøker. Det er Lukas, to stk av Johannes, Efeserne, Filipperne, Kolosserne og Hebreerne.

De mest vanlige bøkene var uten tvil Matteus (13) og Johannes (14) evangelier, med Lukas (8) som en god nummer tre, og Apostlenes gjerninger (5) og Romerbrevet (5) på delt fjerdeplass. Allikevel har vi faktisk større andel lesbart materiale av Apostlenes gjerninger (56%) og Romerbrevet (80%), enn Matteus (40%), dette er fordi det største funnet av Matteus bare inneholder 7 kapitler, imens de største funnene til Ap. Gj. og Romerbrevet inneholder forholdsvis 14 og 12 kapitler..

Hvis vi ser på hva vi har tilgjengelig av evangeliene som en helhet, har vi hele 76% tilgjengelig fra før Konstantins tid. Tar vi med Ap. Gj. blir det 72%. Av de ti største bøkene i NT, har vi hele 74%! Det er Matteus og Ap.Gj. som trekker ned det tallet, for å si det mildt.

De Dårligere Nyhetene

Dette er mye gode nyheter, så hva er de litt kjedeligere nyhetene? Jo, vi mangler blant annet 7 bøker helt. (Dog er de sitert og nevnt lenge før Konstantin fikk makten, i andre skrifter, så vi vet de sirkulerte på den tiden.) Det er 1. og 2. Timoteus, 1. og 2. Peter, 2. og 3. Johannes brev samt Judas brev. Spesielt de tre siste er veldig små brev (Totalt 53 vers, nøyaktig like mange vers som siste kapittel (24) i Lukas evangeliet, men det kan være relativt stor forskjell på ordantall, uten at jeg har sjekka). Allikevel utgjør alle de manglende brevene 415 vers, eller 5% av antall vers i Bibelen.

En annen ting å legge merke til, er at vi har nokså lite av Jakobs brev (21%), 2. Tessalonikerne (13%), Filemon (20%), og 1. Johannes brev (7%).

De Interessante Nyhetene

Det som kanskje er særlig interessant, er å se at alle de største funnene vi har, er datert veldig tidlig. Det er ikke akkurat det som er forventa. Jeg har trukket frem spesielt fem spennende funn. Det tidligste av disse, er P64+P67+P4, som er ett funn, og dateres sammen (av alle utenom Princeton) til sent 100-tallet, og er det minste av de interessante, som i hovedsak er Lukas 1-6 (P64). Den dateres fra Karl Jaros på 75-100, til Nestle-Aland på 200-250, men imellom der ligger både Princeton og Orsini-Clarysse på 175-200 og i tillegg Comfort Barret som har datert tre ganger; Ca 150, 150-175 og 150-200 (som siste datering).

Det seneste av de store funnene, er P66, som er hele Johannes evangeliet bortsett fra 43 vers (det vil si… Uten «kvinnen grepet i ekteskapsbrudd», Joh 7:53-8:11), som tilsvarer ca et kapittel, men det er spredt litt rundtomkring pga kvalitet. Det dateres til ca tidlig tredje århundre, med Princeton 200-225, C-B ca 150, Jaros ca 100, og N-A og O-C 200-250.

Videre er også P75 svært interessant. Det er både Lukas og Johannes i ett funn, og de er sammenhengende, med titler (altså at de sier klart og tydelig at det er Lukas og Johannes evangelium), og er det tidligste funnet hvor vi faktisk har begynnelsen/slutten, og dermed også mulighet til å faktisk se om det er titler på. P75 er det funnet det er størst enighet om funnet: Princeton 175-225, C-B  har datert tre ganger, ca 175, 175-225, 175-200. Jaros ut med en vanlig tidlig dato, men allikevel i god overensstemmelse: 150-200. Og N-A og O-C legger seg på 200-250. Så å si 175-225 er rimelig trygt, vil jeg påstå.

Jeg har ventet med de to aller mest interessante funnene til sist! Det ene er P45, som er interessant av mange grunner. For det første inneholder den alle fire evangeliene, samt Apostlenes gjerninger, i én bok. Det er kjempeinteressant! Den har altså de fem historiske dokumentene, og bare de fem, som endte opp i Bibelen, samlet på én plass. Det er til sammen 47 kapitler spredt imellom dem, og har sannsynligvis når det ble skrevet, vært på hele 220 sider. Datoen på dette funnet er også ca 175-225, med dateringene som følger: Princeton: 200-250, C-B: 175-225, 200-225, Ca 200, Jaros: 190-225, N-A: 200-300 og O-C: 200-250.

Det siste funnet, er P46, og inneholder fire hele bøker, Efeserne, Kolosserne, Galaterne og Filipperne, samt at 1. og 2. Korinterne så godt som hele. I tillegg er det kapitler fra Romerne (12 kapitler), Hebreerne, (2 kapitler) og 1. Thessalonikerne (2 kapitler). Ikke bare er det interessant fordi det er et så massivt funn (og et svært tidlig et også), men fordi det også sier en del om hva som faktisk ble lest sammen. Men til datering; Princeton: 200-250, C-B: 100-150, 125 – 175, 150-175, Jaros: 75-100, N-A: 200-250, O-C: 200-225. Det er dermed ikke unaturlig å plassere den også 175-225.

Vi har altså fem store tekster, som er veldig tidlige. For å sette det litt i perspektiv:
Jesu død: År 30. Pauli brev: 45-60, Evangeliene: 60-80 + Joh. 90-tallet. P64: 150-200 P45, P46, P75: 175-225, P66: 200-225.

Sånn siden mange også har hørt om P52, som det tidligste funnet vi har, kan jeg legge ved dateringen av de seks versene fra Johannes Evangelium også; Princeton: 100-150, C-B: 100-125, Jaros: 80-125, N-A: 100-150, O-C: 125-175. Det betyr at det faktisk ikke er unaturlig å ende på ca 125, rett og slett, altså rundt 30 år etter originalen er skrevet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Skroll til toppen